R.E.K.O.L.A


Všude po městě vidíte růžová kola, ale kdo za tím vším stojí a jak to funguje?

Více se dočtete v rozhovoru s autory systému rekola.cz Vítkem a Filipem Ježkem. Enjoy.

 

GALERIE

 

  • 300 Kč měsíčně
  • testovací provoz do konce března 2014
  • Registrace možná v Dejvické Klubovně
  • Provoz nejen v užším centru Prahy a mnohem mnohem více...

 

Jakým způsobem získáváte kola:
-    Většinu kol nám někdo dá, lidé je mají doma ve sklepě a nechtějí je dát do kontejneru a tak je přinesou k nám. Teď tady vidíš i dětský kola.


Jak se o vás lidé nejvíc dozvědí?
-    Samozřejmě dobře funguje facebook a další media, ale nesmí se podceňovat síla lidského slova. Často slýcháme, že o nás lidé slyšeli od někoho, ten předal slovo dál a tak podobně.


Kol máte tedy dostatek?
-    Kol máme dostatek, největší problém je dostat je do provozu. Doufali jsme, že bude lépe fungovat komunita. Jinak každý má možnost kola servisovat a díky tomu mít levnější poplatky, to se ale bohužel moc nedělo.

 

Já bych řekl, že je to z důvodu, že by každý s sebou musel tahat náradí, což se lidem nechce. V rámci testovacího provozu jsme systém údržby maličko změnili.  Teď je to tak, že nám několik lidí dobrovolně spravuje konkrétní část Prahy, kde se o kola stará. Ideální by bylo, kdybychom měli dobrovolníků co nejvíce, starali by se o jednu nebo dvě ulice a nemuseli by investovat tolik svého volného času.

 


Jak se vlastně můžou dneska lidi přihlásit do systému?
-    Na začátku byla rozjetá kampaň na hithit.com, kde za 500Kč měli lidi jistou účast v pilotním provozu, který byl původně plánován do konce roku 2013. Po skončení kampaně se nám ovšem začali ozývat lidi, že by se rádi zapojili. Bylo potřeba ještě nastavit nějaký paušál pro další  příchozí zájemce. Aktuálně je poplatek 300 Kč a je možné registrovat se v Dejvický klubovně. Za tenhle poplatek se každý může zapojit ještě do testovacího provozu do konce března 2014, v budoucnu míříme na poplatek 200 na měsíc, ale přesnou částku ukážou až data a náklady z prvního ročniku provozu.


Kde všude lze kola najít a využívat?
-    Hlavní oblastí jsou Dejvice, který máme rádi i přes místní kopce, Anděl a primárně Praha 1. Provoz kol ovšem není takhle přísně omezen. S kolem se dá jet i mimo zmíněné části Prahy, pak máš  týden na to, aby jsi kolo vrátil zpět někam do zóny, kam patří. Zóny provozu jsou hodně závislý na místních servicemanech. Teď je docela dost kol na Vltavský, kde třeba zónu nemáme, ale bohuzel v Holešovicích a přilehlém okolí zatím nemame nikoho, kdo by se o kola staral. Kdyby měl někdo chuť a zájem ozvěte se.

 


Jaký jsou s rekola.cz dlouhodobé vize? Povídá se, že Praha má s bikesharingem svoje ambice. Máte nějakou představu, jak případně oba systémy propojit?

-    Je to veliká neznámá, jestli do toho město vůbec půjde. Jeden ze směrů, kterým se rekola.cz vydá je spuštění systému v dalších městech pod jednou aplikací. To by se ve větším mělo spustit v Brně, Ostravě a nějakým způsobem i v Bratislavě, bavíme se i s Kladnem a dalšíma městama.

 

Vždy se jedná o lokální organizace, které to řeší samostatně, ale pro provoz bude k dispozici jedna sdílená aplikace. Výhoda je, že budeme mít data z různých měst a ta se dají dál analyzovat, přičemž data jsou samozřejmě anonymizovaná. Data jsou nutná k vhodnému výběru umístění cyklostojanů, protože kam budou lidé stavět kola, se logicky vyplatí stojan umístit, stejně tak bude možný sledovat, jaké jsou nejčastěji využívané cyklotrasy, nebo naopak nejproblémovější místa.


Co se spolupráce s Prahou týká, dokážu si představit, že by rekola.cz  bylo jako doplňek stanicového systému veřejných kol, který v Praze jednou bude.

 


V posledni době je vidět nárůst počtu kol v ulicích, některý jsem viděl ale i zničený, chtěl jsem se zeptat, jak je to s vandalismem, případně krádežema vašich kol?
Ještě jsme se nedívali na všechna data, kompletní analýzu dat posbíraných přes léto budeme provádět právě přes zimu a na základě výstupu se pokusíme systém maximálně vylepšit. Začínáme kola postupně stahovat, nestáhneme ale všechna kola.

 

Nicméně provoz je menší a kola by zbytečně dostávala zabrat během zimních měsíců. Data, která k analýze používáme jsou anonymní a máme to i v podmínkách, tak se nikdo nemusí bát, že ho sledujeme „ NSA nám může vlézt na záda“.

 

Vandalismus a krádeže jsou výrazně vyšší v případech, kdy se kola po městě nehýbou a jsou delší dobu na jednom místě. Rozhodují maličkosti, například to, že je kolo zaparkováno přímo před hospodou o pár metrů jinde už se nezničí.

V dlouhodobém provozu jsou náklady na opravy jediné, co bude reálně stát nějaké peníze a čas servismenů, jinak bude systém dost soběstačný.

 

 


Když zmiňujete náklady, něco musela stát i aplikace, kterou pro rekola.cz vyvíjíte?
Aplikace se hradila z kampaně na „hithitu“ a byla to jednoznačně největší finanční položka. Plánujeme samozřejmě další úpravy a ladění, k tomu máme otevřený „ Public issue tracker“, kde můžou všichni navrhovat změny aplikace, aby splnila jejich přání.


Jak dlouho trval základní vývoj aplikace, která je nyní k dispozici?
Težko říct, protože jsme v podstatě stále ve vývoji, ale základ se dával dohromady cca 2 měsíce, plus mínus. Momentálně se jedná o mobilní web, bežící na platformě, která umožní snadné překlopení do mobilní aplikace pro iOS, Android...atd. Máte se tedy na co těšit.


Jak řešíte helmy, který by měli nosit lidi pod 18 let?
Máme ve stanovách, že uživateli systému musí být právě více než 18, ale teď máme na zkoušku jedno dětský kolo a helma je u něho připnutá na zámek. Zatím se úspěšně drží, tak uvidíme.

 


Nechávali jste se před realizací rekola.cz inspirovat někde v zahraničí?
Určitě, na začátku byl celkem dlouhodobý průzkum, abychom zjistili kolik kol na jak velkém území je vhodné mít, kdy se kola nejvíce používají atd. V zahraničí ovšem moc bezstanicových modelů není, takže jsme neměli mnoho možností, kde se nechat inspirovat.


Závěrem co chystáte, co byste rádi jěště sdělili?
Potřebujeme lidi! Z aktuálních dat, jak jsem se na to díval, vyplývá, že potřebujeme nejen servismany, ale i uživatele, je to v podstatě propojený kruh. Servismany potřebujeme, aby se starali o kola a uživatele potřebujeme, aby kola nestála stále na jednom místě, provoz bude levnější vzhledem k menšímu vandalismu. Pravidelně pořádáme tzv. barvení kol, tak sledujte fcb a naše stránky, těším se, že se tam potkáme.

 

Díky...

GALERIE

 

 

cycle4change